219 - Tips på kameror

Då och då får jag frågor från olika människor som vill ha tips på vilken kamera de ska välja. Senast från Johanna som vill köpa en systemkamera.

Det första jag vill poängtera är något jag själv fått lära mig att förstå, och det är att i slutändan spelar det ingen roll vilken kamera du har, så länge du har kretiva idéer och kan grundtekniken i fotografering. Alla kameror kan oftast utföra samma saker, och många gånger behöver du inte ens lära dig tekniken med dagens kameror, du fotar bara på Autoläget.

Men vill man då ändå börja fota lite mer manuellt, och testa gränserna som autoläget trots allt har, är ju självklart en systemkamera något att rekomendera före en kompaktkamera. (Men kom ihåg att många av de bästa  ochmest berättande bilderna kommer med en liten smidig kamera som kommer fram i alla situationer, det är sällan du sitter redo med en stor systemklump)

För att vara lite mer konkret: Jag kan ingenting om några andra  digitala systemkameror än Canons. Därför kommer jag bara att tipsa om dom ;)

  • För dig som vill ha en reltivt liten digital systemkamera och som ger dig alla möjligheter att utvecklas:
Canon EOS 1000D kostar 4.990:-  på Fotokungens nätbutik. Jag har aldrig handlat där, men har hört att de är bra. Jag rekomenderar alltid annars Cyberphoto.se som har bra leveranser, och är mkt pålitliga. Priserna är lite högre men de har bra service och det mesta finns i olika paketerbjudanden som är värda priset. Här kostar huset + ett kitobjektiv 5290:- 

Andra varianter av den här kameran som ligger i samma budgetklass är: Canon EOS 350D (om den går att hitta) samt uppföljarna Canon EOS 400D, 450D och 500D (den nyaste) och de är riktit bra nybörjar kameror. Det som skiljer 1000D med dessa är att 1000D är lite kompaktare, fler megapixlar och lite mer användarvänlig som jag förstått det.

  • Vet man med sig direkt att man vill satsa lite mer på fotot än bara ha en kamera för skojs skull, kan man satsa på en "nivå" upp.

Det som skiljer är storleken rent fysiskt, fler megapixlar vilket bara gör att bilderna blir större - vilket gör att man kan skriva ut bilder i större storlekar, men de tar också mer plats på minneskort och dator. Men oftast skriver man kanske inte ut meterstora bilder, och då är inte megapixlarna så viktiga. Detta är en Canon EOS 40D och jag är hittils extremt nöjd med min. Det har kommit uppföljare på denna, men det skiljer extremt lite emellan dem, därför rekomenderar jag denna mer (utefter vad jag läst. På jobbet använder min chef en 50D men den är bara lite större och otympligare) Robust och rejäl kamera som verkligen känns som en kamera när man håller i den. I övrigt skiljer det inte så mycket. Lite bättre färgåtergivning, lite fler ISO-nivåer och något mer skarpa bilder.
Kameran kostar 10.990:- inkl kit-objektiv Fotokungen.

Givetvis kan man leta efter begagnade kameror och kommer då ned i pris.

Kom gärna med synpunkter och frågor så ska jag försöka besvara dem.
Kommentarer
Postat av: Johanna

ag tackar så hemskt mycket! Ska åka & titta runt lite imorgon tror jag efter jobbet :)

Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

SVAR: hihi tack så mkt ^^ den är sjukt fin ! min dag har varit br a:D



läs gärna detta inlägg ; http://haaiidi.blogg.se/2009/june/rosta-pa-mig-for-en-battre-framtid-haha.html#comment

och rösta på mig om du tkr jag är värd det :)

2009-06-09 @ 11:39:34
URL: http://haaiidi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback