224 - Alanya behind the scenes

Här kommer ett bildspel med lite text från min och Jockes semester i Alanya. Bilderna får tala för sig själva. En renodlad chartervecka, med många spännande inslag har det varit. Vi valde bästa veckan, 8 grader och regn när vi for, 25 grader när vi kom fram halv 3 på natten. 45 grader i solen, minst 24 i vattnet och 25 grader på rummet. Helt perfekt!



Jag var helt hysterisk över flygresan. Jag vet inte vart rädslan kommit från, jag har ju ändå flygit 10-talsgånger här i livet, men jag måste sett för mkt på film eller läst för mycket nyheter för det var en pärs för mig. En riktig kris! Jag satt i vad som kändes en timme (men kanske i själva verket var en kvart) och bet (!) Jocke i armen när vi hamnade i ett rejält fält av luftgropar. för att inte skrika rakt ut. Det var riktigt hemskt, även om jag ser nöjd ut på bilden till höger. Lugnet för stormen!





Utsikt från balkongen. Vi kom fram till hotellet vid 5 på morgonen, efter en bussfärd som lärde oss att i Turkiet betyder inte rött ljus nödvändigtvis att man måste stanna, utan mest se sig lite för och sen köra. (Röd gubbe betyder SE UPP FÖR HELVETE!) Det var svårt att sova, tuppen började gala efter en timme och sedan började dagens böneutrop ur minareten. Svetten rann!





Bilden är tagen i skymningsljus, 1/30 sek med bländare 13. Läste i en fototidning om ett projekt en fotograf gjort i ett gammalt hus, med galet långa exponeringar. Jag testade och blev nöjd med vad jag såg. Måste utveckla..






























Hotell Villa Sunflower. Mycket charter, men mycket trevligt!


Jag älskar hur jag blev ett flygplan?!



Nu kommer det massor av strandbilder! Klyschigt och knappast orginella men vem kan motstå liksom??














Städerskorna gjorde fint hos oss.



HAPPY HOUR!

Vi mötte upp Kajsa som jobbar på Fritidsresors Blue Village några kilomter bort från oss. Hon visste hur man får "discount" och extra av allt i baren!



Från en av showerna vi smygbesökte på hotellet. Inte helt fel!

Här är en fin video från ett av våra restaurangbesök där personalen plötsligt bjöd upp till dans!





Den här bilden sammanfattar allt som har med trafiken att göra i Turkiet.

Vi åkte upp i bergen med lokalbuss, det var chaufförens egna buss, och han utnyttjade inga busshållplatser. Han tutade på alla som gick förbi för att se om de ville med. Dörren gick inte att stänga, han stannade flera gånger för att handla och snacka med folk han kände. Mycket intressant och genuint! :)




När vi var framme i bergen, kändes det som Thailand. (Inte för att jag vart där). Vi åt på en egen flotte, på "golvet" med mattor och vattenfall. Hur coolt som helst!



Här var som vi förstod det ett partypalats för svenskar. Vi åt middag på taket, och kvällen innan kollade vi på den här fina drinklistan...



Jocke på vårt favoritställe runt hörnet med Döner-kebab.



Jag testade gatufoto, på ett diskret svensson-sätt. Jocke fick stå modell, sen ställde jag autofokuspunkten vid sidan av hans axel, så att de sköna gubbarna som spelade backgammon på gatan hamnade i fokus istället.



Här är minareten som höll oss vakna och som väckte oss, och utanför moskén där männen tvättade sig.




Jag trodde aldrig att jag skulle få gå in i moskén. På en skylt utanför stod det att kvinnor inte fick gå in om de inte hade täckta axlar och ben. Det fanns sjalar att låna, och när vi var på väg att gå kom han fram och lindade in mig i en slöja och kjol, och jag fick fota inuti! Vilken lycka!











Kan vart den häftigaste fotoupplevelsen jag vart med om hittils! Jag var så glad att jag hade med mig mitt vidvinkelobjektiv. Att sitta på golvet och se hur den praktfulla moskén fyllde ut linsen med sina vackra detaljer och ljuset som spred sig genom rutorna.. Det var helt fantastiskt! Den lever jag på länge..


Kommentarer
Postat av: mammabecka

Ser alldeles underbart ut!!!! Välkommen hem!

Postat av: Johanna

Ååååh, vilka fina bilder! Ni verkar haft en toppenvecka! :)Kram kram

2009-06-18 @ 07:02:53
URL: http://skuggis.blogg.se/
Postat av: Tove^^

vackert till tusen, älskar trumpetskyllten^^

2009-06-18 @ 08:06:31
URL: http://dintotto.blogg.se/
Postat av: Karin

Skitfina bilder! Själv partade jag sönder min kamera och tappade minneskortet när jag skulle fösöka laga den!=P Såatte jag har inte en enda bild! hahaha! Tur att dom andra fotade lite!

2009-06-18 @ 10:33:30
URL: http://estetiskt.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja men visst har vi bott på samma hotell, så häftigt. Jag såg dig faktiskt flera gånger under resans gång utan att veta att det var du dock :P Ja, världen är minsann bra liten, det är ju en sak som är säker. Låter som ni haft en underbar semester :) Vädret var ju fantastiskt hela tiden!!

2009-06-18 @ 19:46:44
URL: http://joona.se
Postat av: Hakar

Underbara fina bilder!

2009-06-18 @ 19:55:14
URL: http://hakarb.blogg.se/
Postat av: Linda

Vi åkte på två utflykter bara, en gratisutflykt med Ving runt Alanya och en upp till Taurusbergen, den var helt underbar! Det var så mysigt där, men jag tyckte det var otroligt jobbigt med alla turkar som hela tiden ville veta varifrån man var och försöka pracka på en grejer, det blev lite tröttsamt till slut när de aldrig godtog några nej, men annars tyckte vi det var helt underbart på så många sätt! Tänk om jag vetat vem du var innan, då kanske jag vågat prata lite med er när ja träffa er också :)

2009-06-18 @ 21:20:32
URL: http://joona.se
Postat av: Maja

Du är helt fantastisk!!! så vackra bilder, du fångar det lilla ögonblicket vilket ger dina bilder en verklig och levande inlevelse. får man kopiera bilder från din blogg (länkar så klart tillbaka till din sida här).

2009-06-21 @ 20:38:30
URL: http://www.majajoy.se
Postat av: Jennifer

åhh va fina bilder!! Verkligen:D Du är riktigt duktig

2009-06-22 @ 00:32:25
URL: http://jennifertea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback