229 - Gerillaföretagaren

Idag när jag och Karin fikade bad hon mig att jag någon dag ska sätta mig ner och lära henne hur man skaffar eget företag. Kom då att tänka på att jag skrev en krönika för Folkbladet för några månader sen om hur det gick till när jag "blev med eget".. Delar med mig av den så länge.

Gerillaföretagaren

 

I september förra året tog jag mod till mig och kontaktade skatteverket. Jag hade bestämt mig för att skaffa F-skattesedel, alltså eget företag. Innan jag ens hunnit reflektera över vad jag gjort, ringde det på dörren och in kom två trevliga tanter från skatteverket med varsin portfölj under armen. Ingen hade tid för kaffe, utan istället dränktes mitt matbord i högar av papper. Portföljen tog aldrig slut på broschyrer och kataloger med information, likt Mary Poppins väska hade den ingen botten.

 

Jag stängde dörren efter dem en timme senare och hade då registrerat mig för FA-skattesedel och var momsregistrerad med förlängt räkenskapsår, samt en hel del andra roliga detaljer kring bokslutsmetoder och deklaration. Som gammal musikelev med knappt G i matte, och ingen som helst kunskap i företagsekonomi, var jag tvungen att lägga mig på soffan och stirra upp i taket för att kunna få ihop den här djungeln av ord som strömmat in i min hjärna på den korta tid de var här. Jag hade skrivit på en massa papper och litat på att de visste bäst för mig. Jag kände mig så blåst.

 

Först idag, 7 månader senare har jag börjat få grepp om alla begrepp och termer kring det här med företagande. En av mina chefer har gett mig en bok som heter Gerillaföretagaren, där jag kan lära mig allt om hur man marknadsför sig genom att se hur konkurrenterna gör och inte gör, och hundra andra nyttiga saker om hur man driver ett företag. Snart är det dags för deklaration men än så länge har inte riktigt mitt lilla företag börjat stå på egna ben, det kryper tryggt omkring på golvet. Några större inkomster eller utgifter har jag inte hunnit med som frilansfotograf. 

 

För mig var det inget konstigt, jag behövde skaffa F-skattesedel för att enklare få jobb. Men för många låter det kanske väldigt stort att skaffa eget företag. Det svävar en viss risk kring det hela och man blir lätt nervös och tankspridd precis som jag när man ska sätta sig in i alla nya termer, skatter och avgifter. Men jag tror att det blir vad man gör det till. Har man en bra idé som man drömmer om att genomföra, då ska man verkligen sätta sig ned med några trevliga tanter eller gubbar från skatteverket och diskutera. De kan verkligen sin sak och hittills har jag väldigt bra erfarenheter från dem. De har vart hjälpsamma och förstående och verkligen stöttat, kanske extra mycket eftersom jag är så ung. Alla vägar står öppna för dig, bara du tar mod till dig och gör det du tänker på riktigt.



Kommentarer
Postat av: Karolina

Vad modigt! Tror att många drömmer, men inte vågar, bland annat jag....

Postat av: M A D E B Y M E- F O T O

Har haft mitt enskilda företag nu i lite över ett år :) Gick plus 79kr förra året ;D haha

2009-06-23 @ 18:35:34
URL: http://madebyme.tjofs.se
Postat av: Karin

Åh fan va bra Mattis! Säg till om du har tid för en riktig starta upp-genomgång nån dag!=P Jag måste verkligen göra det snart!=D KOlla min blogg förresten, har lagt upp en bild från tobbes o min plåtning igår!=P

2009-06-24 @ 14:11:38
URL: http://estetiskt.blogg.se/
Postat av: Emma

Haha, vad läskigt. Den här historien är ruskigt lik min - med skatteverkat, inte tid för fika, massa papper att vara vilse i osv. :) Jag har nyligen startat upp mitt företag också, mest för att ha f-skatt ifall man får ett uppdrag. Jag tycker det är bra av Skatteverket att ha tillgång till bra hjälp om man behöver. Det gör att man vågar tror jag. I mitt fall var det så.

2009-07-01 @ 11:25:29
URL: http://emmaskogelhund.blogg.se/
Postat av: Anneli

Så bra gjort av dig och så härligt skrivet! Tack för tipset om boken. Den kan vara bra att läsa oavsett hur långt man kommit eller inte.



Det är en fantastisk bild av dig!



jag önskar dig varmt lycka till!

2009-07-18 @ 16:11:35
URL: http://alafoto.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback