324 - Frågor och svar

Jag fick en fråga som krävde sitt svar lite mer ingående från en fotograferande vän idag, så jag lovade honom ett specialinlägg only for him här på bloggen.

Det hela handlar om konsertfoto så kanske finns det fler där ute som kan ha nytta av detta.

"Har du några bra tips på hur man får bra konsertbilder? För det blir rätt så brusigt om jag har högt iso värde.."

svar:
Ja, detta är det svåraste med konserfoto - ljuset! Oftast är ljuskällorna små eller obefintliga och man kan antingen döda en konsertbild med en extern blixt eller popup-blixten men oftast blir det aldrig någon känsla eller liv i dessa bilder. Man kan göra roliga effekter med blixten om man har koll på den, men jag föredrar att hålla den avstängd. För att lyckas med konsertfoto behöver man ett någorlunda ljusstarkt objektiv - och detta kan ju skilja på var man plåtar, men på de små klubbarna och lokalerna är inte ljuset särskilt påkostat - där jag började fota fanns en enda lampa som inte ens var riktad på artisterna vilket störde mig enormt.. När man sen kommer till en större arena eller festival finns det mer pengar nedlagt på bra ljus.

Jag har ett par objektiv jag rekomenderar för konsertfoto. Tyvärr är det lämpligaste också det mest opraktiska. Det ljusstarkaste jag fotat konsertfoto med är Canons 50/1,8 men då blir det svårt att få med hela scenen eftersom man måste backa själv, vilket oftast är omöjligt i en fålla eller publikhav.. Det mest praktiska är därför ett normalzoom-objektiv så man kan stå längst fram och ändå få med så mycket som möjligt. Ett alternativ är också ett telezoom så man kan stå längre bak i publiken (funkar bäst om man är lång och slipper få massa huvuden i förgrunden)



till vänster: 50/1,8 och till höger Sigma 18-50/2,8

När jag fotat har jag nästan enbart använt mitt Sigma 18-50/2,8 som är guld värt att ha när man vill få med ett helt band eller scen. Det svåra som man kan tänka på är att när man använder så stora bländare som 2,8 eller nedåt är att fokusen hamnar på ett väldigt litet område, så bilden kommer inte vara skarp över hela området du fotat.. Alltså kan personer bli oskarpa så se till att fokusera på det du verkligen vill ha skarpt, exempelvis sångaren om så är fallet.. När du fotar med så stora bländare slipper du förhoppningsvis gå upp på högsta iso:n och minskar därmed bruset..

För mer livfulla bilder och sköna effekter, plåta i motljus!



Se upp med mickstativ och andra tråkiga detaljer som måste finnas med på scenen. Detta är lättare sagt än gjort, men försök röra dig så mycket du kan.. men ha respekt för andra fotografer! ställ dig inte framför någon som just plåtar och gör inte som den otroligt irriterande långa kille som jag råkade ut för på peace and love - lägg dig inte över scenkanten med hela din överkropp och fota rakt underifrån på sångaren med blixt i flera minuter, du förstör ljuset för andra och du kommer definitivt vara ett störande moment i underkant av alla andras bilder ;)

För fler tips, gå in på
fotosidan.se och spana in min egen bildpool där jag är värd- Konsertfoto och bli medlem för att lägga upp dina egna konsertfotobilder och få kritik och se andras bilder för inspiration.

PS! Många frågar mig hur man får tillgång till fotopass på konserter och festivaler - jag fick fotoack till Alicia Keys, In flames på Grönan och Peace & Love-festivalen tack vare bildbyrån festivalphoto.net som jag frilansar för. De behöver alltid fler fotografer, så ta en titt och kontakta dem för att få hjälp med att söka fotopass!



Alicia Keys på Hovet - bra ljusförhållanden!



Lykke Li på klubb Republik, Hugos i Norrköping - sämre ljusförhållanden....
Ljuset kommer enbart från en extern blixt, riktad upp i taket, men den satt inte på min kamera.. Jag "snodde" de andra fotografernas blixtljus när de sköt av eftersom jag inte ens hade med mig min egen.. Så illa tycker jag om blixtar på konserter!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Himla najs bild på Alicia :D

Postat av: Malin Westergren

Hej! Jag tänkte mejla till FestivalPhoto, men måste man skriva på engelska? :) Tänkte om du visste? :)

2013-12-20 @ 21:09:17
URL: http://westergrenpictures.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback